Hvad ranker Google højt?

Dette indlæg er finansieret indlæg og indeholder promoverede hjemmesidehenvisninger.

En gammel lidt ældre joke i IT-verden lyder: Hvor er det bedste sted at gemme et lig?

Svar: Side to på Googles søgeresultater.

 

Hvis du ikke lige umiddelbart kan se den store komik i ovenstående udsagn, kan jeg lige uddybe humoren i vittigheden for dem, der måske ikke begår sig med SEO-optimering – der på dansk kan oversættes til søgemaskineoptimering – til hverdag, kan jeg lige forklare det lidt nærmere.

Søgemaskineoprimering handler i grove træk om, at man vil gøre sin hjemmeside relevant for søgemaskiner til at blive rangeret højt i søgeresultaterne, hvor brugerne af gode grunde hovedsageligt leder efter resultaterne på deres søgninger.

Her er Google en af de mest benyttede søgemaskiner, så derfor taler man om google ranking faktorer, altså, hvilke faktorer spiller ind, når Google skal indeksere forskellige relevante (og irrelevante) hjemmesider for en brugers søgning? 

Der spiller umanerligt mange faktorer ind i Googles ranking faktorer, og der er gjort en hel industri ud af at vejlede hjemmesideindehavere om, hvordan de optimerer deres hjemmeside, så de får flere besøgende og dermed også større konverteringsrate, som for eksempel kan være et salg fra ens webshop på ens hjemmeside.

Det kan jo godt være, du som forretningsindehaver præsenterer et uundværligt produkt på din hjemmeside, men hvis din hjemmeside ikke figurerer blandt de øverste søgeresultater på Google, så er det langt fra sikkert, at særlig mange mennesker finder frem til din hjemmeside.

 

Det bringer os tilbage til joken i toppen af dette indlæg.

Tænk tilbage på, hvordan du selv gik om på side to af Googles søgeresultater, da du søgte efter et givent emne eller et produkt?

Det sker sikkert ikke ofte for dig, så det hænder nok også sjældent for andre mennesker. Derfor er det vigtigt for en hjemmeside, der vil have mange besøgende, at være placeret blandt resultaterne på søgningen på side et hos Google – og gerne blandt de øverste.